سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درس و فراگیری دانش، مایه باروریشناخت است . [امام صادق علیه السلام]
فرهنگ عترت - مصاحبه ها

واقعه غدیر، عید الله‌اکبر گذشته و ما جاماندگان همچنان در جستجوی راهی برای بیعت با امیر مؤمنان هستیم.

آنچه می‌آید، گفتگوی خبرنگار روزنامه سپهرغرب با حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریم پاک‌نیا، مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم و دارای تألیفات و مقالات متعدد و گوناگون در حوزه اهل‌بیت علیهم‌السلام و موضوع غدیر است، وی از محققین و مؤلفین به‌نام در حوزه غدیر و شخصیت‌شناسی بر محور اهل‌بیت علیه‌السلام بوده و آنچه در ادامه می‌خوانید، متن هم‌کلامی با وی در آستانه عید غدیر حول محور همین موضوع است:

 

      ورود پیامبر (ص) به مدیریت جامعه اسلامی با غدیر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریم پاک‌نیا در ابتدای سخنان خود با اشاره به ورود پیامبر گرامی اسلام به مدیریت جامعه در واقعه غدیر، گفت: مهم‌ترین مسئله در مورد نبوت پیامبر اسلام (ص) که توسط برخی مورد تشکیک قرار می‌گیرد، استمرار مدیریت جامعه اسلامی است؛ به‌طوری که اگر غدیر نبود، این مسئله مخدوش می‌شد. پیامبر اکرم چطور می‌تواند مسئله به این مهمی را مسکوت گذاشته و بگوید پس از من خودتان مدیری را انتخاب کنید؟ خلفا به این موضوع توجه داشتند، به‌طوری که برای خود جانشین انتخاب می‌کردند، حال چطور ممکن است این مهم در نگاه حضرت رسول (ص) مورد غفلت قرار گیرد؟

      واقعه غدیر مکمل بعثت

وی در ادامهپ با اشاره به نقش عید غدیر در وحدت مسلمانان، تصریح کرد: غدیر مکمل بعثت بوده و اگر واقعه غدیر نبود، بعثت ابتر می‌ماند؛ لازم است همه مسلمانانی که به بعثت معتقدند، به غدیر هم معتقد باشند. چراکه با اعتقاد ما به خاتمیت پیامبر و دینی که عرضه کرده‌اند، نیاز به «استمرار» آن پس از رحلت حضرت ضروری است، وگرنه این دین ناقص بوده و خاتمیت معنا نخواهد داشت.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم حدیث ثقلین را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این حدیث شریف توسط پیامبر (ص) در روز غدیر ایراد و در آن از اختلافات پرهیز داده شده، بنابراین با استناد به این حدیث، غدیر محور وحدت بوده و در مراسم خطبه‌خوانی غدیر نیز حضرت نقطه اشتراک مسلمانان را بیان کرده و به تشریح نکات مهمی در رابطه با وظایف همه مسلمانان ذیل پرچم غدیر پرداخت.

      شخصیت حضرت علی علیه‌السلام محور وحدت مسلمین

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پاک نیا در ادامه افزود: نکته بعدی پیرامون وحدت‌بخش بودن غدیر، شخصیت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است؛ چراکه همه فرقه‌های مسلمانان فضائل و مجاهدت‌های حضرت را قبول داشته و به آن اقرار دارند، بنابراین شخصی به‌جزء حضرت علی علیه‌السلام نمی‌توانست انتخاب شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حکومت پنج‌ساله امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را مورد توجه قرار داده و اظهار کرد: 25 سال صبر و سکوت حضرت با خلفا در راستای وحدت مسلمین بوده و اگر امام صبر نمی‌کرد، این وحدت در جامعه اسلامی شکل نمی‌گرفت؛ به عبارتی امام زمانی مدیریت جامعه اسلامی را در دست گرفت که مردم به این نتیجه رسیدند به‌جزء ایشان کسی شایسته نیست، بنابراین شخصیت و رفتار امام در 30 سال زندگی پس از پیامبر (ص) منادی وحدت‌آفرینی در جامعه اسلامی است.

     حبل‌الله علی (ع) است...

این پژوهشگر غدیرشناسی با تأکید بر آیات نازل‌شده در عید غدیر، بیان کرد: یکی از معانی حبل‌الله در آیه «واِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً» ولایت امیرالمؤمنین (ع) است که از این طریق نیز می‌توان به وحدت جامعه اسلامی در این روز بزرگ نگاه کرد.

      ظهور، مکمل غدیر و بعثت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پاک نیا در ادامه سخنان خود با اشاره به پیوند عید غدیر و ظهور، ابراز کرد: گفت: همان‌طور که غدیر مکمل بعثت بود، ظهور حضرت مهدی (عج) هم استمراربخش بعثت و غدیر بوده و این دو به‌دلیل استمرار مسئله امامت با یکدیگر ارتباط متقابل دارند؛ پیامبر اکرم (ص) در بخشی از خطبه غدیر به موضوع مهدویت پرداخته و فرموده‌اند: «بدانید که آخرین امامان مهدی قائم (عج) از ما بوده، اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمان، اوست فاتح قلعه‌ها و منهدم‌کننده آن‌ها و غالب بر همه قبیله‌ها از اهل شرک و هدایت‌کننده آنان، اوست گیرنده انتقام خون همه اولیای خدا» بنابراین تفاسیر مذکور نشان می‌دهد غدیر با ظهور به کمال خواهد رسید.

      توجه به سنت‌های عید غدیر از انفاق و اطعام تا شاد کردن خانواده و شناخت اصحاب مولا

وی در بخش پایانی سخنان خود بزرگداشت عید غدیر و احیای سنت‌های آن را امری مهم خواند و یادآوری کرد: در عید غدیر توجه به شخصیت امیرالمؤمنین (ع) و فضائل حضرت امری پسندیده و مؤثر بوده و در این روز می‌توان کارهای متعددی انجام داد؛ اگر قدرت داشتیم اطعام دهیم، انفاق کنیم و شخصی از شیعیان امیرالمؤمنین را خوشحال کنیم، یکی از نشانه‌های شیعیان این است که انفاق می‌کنند، پس چه بهتر انفاق در این روز باشد؛ ذکر فضائل امیرالمؤمنین، نگاه به فضائل حضرت، شاد کردن خانواده، بازخوانی شخصیت اصحاب حضرت که زمینه آشنایی ما با این وجود مقدس را فراهم کردند و کسانی که پیشرو هستند، همگی در راستای خدمت به فرهنگ غدیر است.

      همه‌ سال را برای آشنایی با فرهنگ غدیر تلاش کنیم

این مؤلف و محقق برجسته در خاتمه اعلام کرد: ما وظیفه داریم در کل روزهای سال جامعه را با فرهنگ غدیر آشنا کنیم و به غیر از این راه دیگری نداریم؛ کلمات، مناقب و فضائل حضرت دوستان و دشمنانش را متحیر کرده و همه می‌توانند الگوی علی‌شناسی باشند.

و کلام پایانی اینکه؛ پیش از تو هیچ اقیانوسی را ندیده بودم که عمود بر زمین بایستد... الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ...


کلمات کلیدی: مصاحبه ها


نوشته شده توسط 98/5/30:: 7:12 صبح     |     () نظر